6 مرحله برای طراحی سایت اصولی: راهنمای جامع برای مبتدیان
در دنیای امروز که اینترنت به بخش جداییناپذیر از زندگی ما تبدیل شده، داشتن یک سایت برای کسبوکارها، سازمانها و حتی افراد معمولی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. وبسایت شما درواقع حکم یک دفترچهی راهنما یا کارت ویزیت آنلاین را دارد که میتواند به معرفی هرچه بهتر شما و فعالیتهایتان بپردازد.
اما چگونه میتوان یک وبسایت حرفهای و کارآمد طراحی کرد؟ اصلا از کجا باید شروع کرد؟ در این راهنمای جامع طراحی اصولی سایت با کیتفا همراه ما باشید تا قدم به قدم با اصول طراحی سایت آشنا شویم.
قدم اول: تعیین هدف
اولین و مهمترین سوالی که باید از خود بپرسید این است که ( چرا میخواهید یک سایت راهاندازی کنید؟) پاسخ به این سوال، مسیر و جهت کلی طراحی سایت شما را مشخص میکند.
برخی از اهداف رایج برای راهاندازی سایت عبارتند از:
- ایجاد یک فروشگاه آنلاین مشابه دیجیکالا: اگر محصولاتی برای فروش دارید، وب سایت میتواند به شما کمک کند تا محصولات خودتان را به صورت آنلاین به نمایش بگذارید.
- ارائه خدمات در هر زمینه: اگر جزو افراد حرفهای هستید که خدماتی را ارائه میدهید (مثل مشاوره، طراحی، آموزش و غیره)، وبسایت به شما این امکان را میدهد تا تا خودتون رو به صورت حرفه ای خدمات خودتون رو معرفی کنید، نمونه کارهایتان را به نمایش بگذارید و از طریق فرمهای تماس، ارتباط موثری با مخاطبان برقرار کنید.
- معرفی کسبوکار: اگر یک شرکت بزرگ باشید و یا یک کسبوکار کوچک خانگی، داشتن وبسایت باعث میشود تا حرفهایتر دیده شوید، اطلاعات تماس و آدرس خود را به اشتراک بگذارید و به نوعی، اعتماد سازی حرفه ای بین مشتریان ایجاد کنید.
- ایجاد یک وبلاگ شخصی: اگر اهل نوشتن هستید و میخواهید تجربیات، علایق و دانسته های خودتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید، سایت شحصی بهترین پلتفرم برای شماست.
- ارائه اطلاعات و محتوا: شاید هدف شما از راهاندازی وبسایت، انتشار و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و محتوا مفید باشید در این مورد هم میتونید یک سایت مجله راه اندازی کنید.
قدم دوم: شناخت مخاطب
پس از تعیین هدف خود، نوبت به شناخت مخاطبان میرسد. چه کسانی قرار است از سایت شما دیدن کنند؟ علایق و نیازهای آنها چیست؟ چه نوع محتوایی برای آنها جذاب خواهد بود؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک میکند تا وبسایتی طراحی کنید که برای مخاطبان شما جذاب و مفید باشد.
نکاتی برای شناخت مخاطب:
- پرسونای مخاطب: سعی کنید تصویری واضح از مخاطب ایدهآل خود بسازید. به عنوان مثال، سن، جنسیت، شغل، علایق و نیازهای آنها را مشخص کنید.
- تحقیق در بازار: با استفاده از ابزارهای آنلاین و نظرسنجی، علایق و نیازهای مخاطبان خود را به طور دقیقتر شناسایی کنید.
- بررسی وبسایتهای رقیب: ببینید رقبای شما چه نوع محتوایی برای مخاطبان خود ارائه میکنند و از نقاط قوت و ضعف آنها درس بگیرید.
گام سوم: برنامهریزی طراحی ظاهری سایت
طراحی ظاهری سایت، اولین چیزی است که مخاطبان با آن روبرو میشوند. بنابراین، باید جذاب و کاربرپسند باشد تا مخاطب را ترغیب به ماندن در وبسایت شما کند.
نکاتی برای برنامهریزی ظاهری وبسایت:
- انتخاب پالت رنگ: رنگها میتوانند حس و حال وبسایت شما را به طور کلی تعیین کنند. از رنگهایی استفاده کنید که با نوع فعالیت شما و سلیقهی مخاطبان همخوانی داشته باشد.
- نوع طراحی سایت و فونت: چیدمان عناصر وبسایت باید به گونهای باشد که کاربر به راحتی بتواند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. از فونتهای خوانا و مناسب با محتوای وبسایت استفاده کنید.
- تصاویر و ویدیو: تصاویر و ویدیو میتوانند محتوای وبسایت شما را جذابتر و گیراتر کنند. از تصاویر باکیفیت و مرتبط با موضوع وبسایت استفاده کنید.
گام چهارم: انتخاب پلتفرم
پس از طراحی سایت، نوبت به انتخاب پلتفرم یا همان سیستمهای مدیریت محتوا میرسد. دو راه کلی برای طراحی سایت وجود دارد:
- سیستمهای مدیریت محتوا (CMS):
سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و دروپال، ابزارهایی هستند که به شما کمک میکنند تا بدون نیاز به دانش برنامهنویسی، وبسایتی حرفهای راهاندازی کنید. این سیستمها قالبهای پیشفرض و امکانات مختلفی را ارائه میکنند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
- طراحی اختصاصی:
اگر به دنبال یک وبسایت منحصر به فرد و خاص هستید، میتوانید از متخصصان به صورت اختصاصی سایت طراحی میکنند کمک بگیرید تا وبسایتی را به طور اختصاصی برای شما طراحی کنند. این روش هزینهی بیشتری دارد، اما آزادی عمل بیشتری به شما میدهد.
گام پنجم: راهاندازی و تولید محتوا
پس از انتخاب پلتفرم، نوبت به راهاندازی سایت و تولید محتوا و در سایت های فروشگاهی محصول گذاری.
نکاتی برای تولید محتوای سایت:
- محتوای مفید و باکیفیت: محتوای وبسایت شما باید مفید و جذاب باشد. سعی کنید محتوایی را ارائه کنید که برای مخاطبان شما ارشمند است بنویسید.
- اصول سئو: برای اینکه سایت شما در موتورهای جستجو مثل گوگل رتبهی خوبی داشته باشد، باید از اصول سئو (بهینهسازی موتور جستجو) استفاده کنید.
- بروزرسانی منظم: سایت خود را به طور منظم با محتوای جدید آپدیت کنید. این کار باعث میشود تا مخاطبان به وبسایت شما دوباره به آن سر بزنند.
گام ششم: پشتیبانی و بروزرسانی مداوم سایت
سایت شما مثل کودک شما است باید به صورت مستمر از اون نگه داری کنید.
نکاتی برای نگهداری و بروزرسانی وبسایت:
- امنیت سایت: امنیت سایت خود را با استفاده از افزونهها مانند iThemes Security ، All In One WP Security & Firewall ، Wordfence Security و ابزارهای حفظ کنید. تا سایت شما هک نشود. رمز عبور خود را به طور منظم تغییر دهید، از نسخههای بهروز نرمافزارها و افزونهها استفاده کنید، از وبسایت خود در برابر حملات سایبری محافظت کنید.
- پشتیبانگیری: به طور منظم از سایت خود بکاپ تهیه کنید.
- بهروزرسانی محتوا: محتوای وبسایت خود را به طور منظم با محتوای جدید و باکیفیت بهروزرسانی کنید. این کار باعث میشود تا مخاطبان به وبسایت شما دوباره به آن سر بزنند.
- سئو: برای اینکه وبسایت شما در موتورهای جستجو رتبهی خوبی داشته باشد، باید از اصول سئو (بهینهسازی موتور جستجو) استفاده کنید. سئو شامل اقداماتی مثل استفاده از کلمات کلیدی مناسب، نگارش محتوای باکیفیت و لینکسازی درست است.
- سرعت: سرعت بارگذاری وبسایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. برای افزایش سرعت وبسایت خود، باید این کارها را انجام دهید: از تصاویر و ویدیوهای با حجم مناسب استفاده کنید، از افزونههای کش مانند WP Rocket ، LiteSpeed Cache استفاده کنید، از یک هاست مناسب ترجیحا لینوکس و هاست مخصوص ورپرس استفاده کنید.
- ریسپانسیو بودن: سایت شما باید در موبایل و تبلت نیز به درستی نمایش داده شود. برای ریسپانسیو کردن وبسایت خود، میتوانید از افزونهها مانند المنتور یا قالبهای ریسپانسیو استفاده کنید.
- تجزیه و تحلیل: با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل، ترافیک وبسایت خود را رصد کنید و ببینید که کاربران از چه بخشهایی از وبسایت شما بیشتر استقبال میکنند. با استفاده از این اطلاعات، میتوانید وبسایت خود را به طور مداوم بهبود ببخشید.
- پشتیبانی: اگر در نگهداری و بروزرسانی وبسایت خود مشکل دارید، میتوانید از خدمات کیتفا که در زمینه طراحی سایت، پشتیبانی سایت، افزایش سرعت سایت و سئو استفاده کنید.
نتیجهگیری
طراحی و راهاندازی وبسایت، فرآیندی گام به گام و نیازمند برنامهریزی دقیق است. با دنبال کردن اصولی که در این راهنمای جامع ارائه شد، میتوانید وبسایتی حرفهای و کارآمد داشته باشید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.
نکاتی برای به خاطر سپردن:
- قبل از شروع طراحی سایت، هدف خود را از راهاندازی آن مشخص کنید.
- مخاطبان خود را بشناسید و محتوایی را ارائه کنید که برای آنها جذاب و مفید باشد.
- به ظاهری سایت خود اهمیت دهید و از رنگها، تصاویر و فونتهای مناسب استفاده کنید.
- پلتفرم مناسب را برای طراحی سایت خود انتخاب کنید.
- محتوای وبسایت خود را به طور منظم با محتوای جدید بروزرسانی کنید.
- از سایت خود محافظت کنید و امنیت آن با افزونه های امنیتی تامیین کنید.
سوالات متداول:
-
برای طراحی سایت به چه مهارتهایی نیاز دارم؟
برای طراحی سایت، به دانش برنامهنویسی نیاز ندارید. با استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس، و المنتور میتوانید بدون نیاز به دانش برنامهنویسی، یک سایت حرفهای راهاندازی کنید.
بهترین پلتفرم برای طراحی سایت کدام است؟
بهترین پلتفرم برای طراحی سایت، به نیازها و اهداف شما بستگی دارد. اگر به دنبال طراحی یک سایت ساده یا حرفه ای هستید، میتوانید وردپرس استفاده کنید.
چقدر طول میکشد تا یک وبسایت طراحی شود؟
زمان طراحی سایت، به پیچیدگی وبسایت و مهارتهای شما بستگی دارد. اگر از وردپرس استفاده کنید، میتوانید سایتی ساده را در عرض چند روز یا چند هفته طراحی کنید. طراحی سایتهای پیچیدهتر، به زمان بیشتری نیاز دارد.
هزینه طراحی سایت چقدر است؟
هزینه طراحی سایت، به عوامل مختلفی مثل پیچیدگی وبسایت، پلتفرم انتخابی و مهارتهای طراح وب بستگی دارد. طراحی سایتهای ساده، هزینهی کمتری دارد. طراحی سایتهای پیچیدهتر، هزینهی بیشتری دارد.
چگونه میتوانم رتبهی وبسایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهم؟
برای افزایش رتبهی سایت خود در موتورهای جستجو، باید از اصول سئو (بهینهسازی موتور جستجو) استفاده کنید. سئو شامل اقداماتی مثل استفاده از کلمات کلیدی مناسب، نگارش محتوای باکیفیت و لینکسازی است.
با دنبال کردن این نکات و استفاده از منابع آموزشی موجود در سایت کیتفا، میتوانید سایتی حرفهای و کارآمد راهاندازی کنید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.